Dlaczego trzeba leczyć wady zgryzu?

Według badań wady zgryzu, różnego stopnia, dotyczą prawie 60% społeczeństwa. Jednak tylko niewielki odsetek osób zgłasza się do lekarza ortodonty, aby dokonać korekty wady zgryzu. Tymczasem ich nieleczenie może mieć bardzo poważne skutki dla naszego organizmu.

Skąd się biorą wady zgryzu?

Niestety wady zgryzu mogą być dziedziczone. Jeśli więc, któreś z rodziców miało problemy ze zgryzem, istnieje prawdopodobieństwo, że i dziecko będzie je miało. Poza genami, na krzywy zgryz wpływ mają także czynniki zewnętrzne – przede wszystkim szkodliwe nawyki (zbyt długie karmienie butelką, zbyt długie ssanie smoczka, ssanie kciuka) oraz choroby – rozszczep podniebienia, guzy szczęki, guzy jamy ustnej czy urazy mechaniczne.

Dlaczego należy leczyć wady zgryzu?

Nieleczone wady zgryzu skutkują bardzo poważnymi komplikacjami, zwłaszcza u dzieci. Krzywy zgryz może doprowadzić do ścierania się zębów stałych i problemów z ich wyrastaniem. Utrudnia także higienę jamy ustnej, co z kolei skutkuje próchnicą i chorobą dziąseł. To także problemy z wymową, kłopoty z przeżuwaniem i nieestetyczny wygląd twarzy.

Krzywy zgryz u dorosłych powoduje takie same problemy jak u dzieci – utrudnienie dbania o higienę jamy ustnej, odkładanie się kamienia nazębnego, a w efekcie – paradontoza. Źle ułożone zęby mogą się ścierać i kruszyć oraz wywoływać bóle żuchwowo-skroniowe.

Korekta wad zgryzu w każdym wieku

Współczesna ortodoncja jest na tyle rozwiniętą dziedziną stomatologii, że umożliwia leczenie wad zgryzu zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Oczywiście rezultaty osiągniemy szybciej u dziecka, jednak dorośli też mogą uzyskać zadowalające efekty, dzięki różnego rodzaju aparatom ortodontycznym. Do wyboru są zarówno tradycyjne aparaty na zęby, jak i aparaty lingwalne (wewnętrzne) – niewidoczne gołym okiem.

Na popularności zyskują również przezroczyste, tzw. niewidoczne aparaty na zęby,(Invisalign, Clear Aligner), czyli tak faktycznie specjalne nakładki lub szyby. W przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów ortodontycznych, można je zdejmować na kilka godzin, co zdecydowanie poprawia komfort codziennego funkcjonowania.