Początki leczenia ortodontycznego

aparaty ortodontyczne rzeszów

Leczenie ortodontyczne – etapy

Leczenie ortodontyczne to proces żmudny i długotrwały, wymagający od pacjenta, zwłaszcza na początkowym etapie leczenia wielu wyrzeczeń i dużego samozaparcia. Pacjenci muszą się liczyć z niewielkimi dolegliwościami bólowymi i poczuciem dyskomfortu, muszą również przyzwyczaić się do zmiany diety i co najważniejsze wzmożonej higieny jamy ustnej.

Dolegliwości bólowe i ruchomość zębów

Zwłaszcza w pierwszych dniach po założeniu aparatu ortodontycznego wielu pacjentów odczuwa nieprzyjemne dolegliwości bólowe, które najczęściej powinny ustąpić już po 3 – 4 dobach od rozpoczęcia leczenia. Jeśli ból zębów jest bardzo silny, można skorzystać z dostępnych w aptekach bez recepty tabletek przeciwbólowych jak Nurofen czy też Ibuprom.

Także w pierwszych dniach od założenia aparatu, wielu pacjentów odczuwa pewien dyskomfort i ma wrażenie, że poszczególne części aparatu ocierają śluzówkę. Jest to możliwe, zwłaszcza w przypadku zamków, na zębach bardzo przekrzywionych. W takiej sytuacji zaleca się naklejenie wosku na te elementy aparatu, które powodują otarcia i podrażnienia. Kiedy po jakimś czasie wosk się naturalnie zetrze należy nałożyć go od nowa. Dzięki temu powstanie warstwa, która oddzieli elementy aparatu od podrażnionej błony śluzowej i pozwoli się jej wygoić.

Na skutek leczenia ortodontycznego zęby mogą się przemieszczać, co niekiedy wygląda gorzej niż przed rozpoczęciem leczenia. Wzmożona ruchomość zębów to jednak normalny proces i nie należy się nim przejmować. Pod koniec leczenia nastąpi faza ufiksowania się zębów, które ułożą się w prawidłowej pozycji i ustabilizują.

Jedzenie i napoje

Najtrudniejsze są pierwsze dni po założeniu aparatu na zęby. Wtedy też najodpowiedniejsze są miękkie posiłki. Twarde pokarmy mogą uszkodzić poszczególne części aparatu, dlatego lepiej się ich wystrzegać. Zdecydowanie niewskazane są: guma do żucia, lepkie cukierki, landrynki, twarde ciastka, precle, twardy chleb, popcorn, twarde kawałki pizzy i orzechy. Lepiej wystrzegać się także surowej marchewki, selera, jabłek czy gruszek, a jeśli koniecznie chcemy je zjeść, należy pokroić je na niewielkie kawałki.

Szczególną ostrożność należy też zachować podczas jedzenia napojów i pokarmów barwiących, ponieważ mogą one spowodować nieodwracalne przebarwienia zamków lub łańcuszka aparatu.

Problemy z aparatem

Niekiedy zdarza się, że pewne części aparatu ortodontycznego mogą się obluzować. Nie jest to jednak powód do zmartwienia. Pacjent, który czuje, że przeszkadza mu końcówka jednego z drutów może sam spróbować ją zagiąć w kierunku zęba, np. przy pomocy trzonka szczoteczki od zębów lub gumki na końcu ołówka. Jeśli jednak nie uda się nam uporać z tym problemem, należy skontaktować się ze swoim ortodontą i umówić na wizytę. Do tego czasu uwierający drucik należy wspomóc się woskiem ochronnym.

Aparat na zęby a sport

W zasadzie aparat ortodontyczny nie wyklucza uprawiania sportów, nawet tych niebezpiecznych o ile robimy to z rozsądkiem i umiarem. W niektórych przypadkach konieczne jest zaopatrzenie się w specjalną maskę, która ochroni nasz aparat. Jeśli jednak przydarzy się wypadek i pacjent poczuje, że nastąpiło przesunięcie lub jakiekolwiek uszkodzenie aparatu – powinien niezwłocznie skontaktować się ze swoim lekarzem ortodontą.

Samodyscyplina

Aparat na zęby to szansa na piękny uśmiech, poprawę własnego wizerunku i samopoczucia. Jednak bez odpowiedniej dyscypliny i współpracy na linii pacjent – ortodonta, nic nie da się zrobić. Konieczne jest zatem stosowanie się do wszystkich zaleceń lekarza i regularne wizyty kontrolne. W przeciwnym razie cały proces leczenia, dni bólu i wyrzeczeń pójdą na marne.