przodozgryz

Przodozgryz

Czym jest przodozgryz?

Przodozgryz jest to odwrotny nagryz zębów przednich. Może być częściowy (zwiększenie wzrostu części zębodołowej żuchwy w odcinku przednim), całkowity (wysunięcie całego dolnego łuku zębowego w stosunku do górnego) lub rzekomy (pozorne wysunięcie dolnego łuku zębowego przez zahamowanie wzrostu szczęki).

Jakie są przyczyny powstawania przodozgryzu?

Istnieją dwie grupy przyczyn powstawania wad zgryzu. Jedna grupa to najczęściej diagnozowane wady nabyte stanowiące ponad 80% wszystkich wad zgryzu. Wady nabyte są to wszystkie czynniki zewnątrzpochodne takie jak próchnica, urazy i parafunkcje, czyli czynności stereotypowe. Obok wad nabytych w szeregu stoją wady wrodzone działające na zarodek, płód i dziecko w okresie przedurodzeniowym, takie jak uciski wewnątrzmaciczne, zaburzenia hormonalne, działanie alkoholu i narkotyków.

Przodozgryz najczęściej powstaje przez nawyki, jakie posiadamy, czyli np. ssanie języka, palca lub wargi górnej. Oprócz tego przyczyną przodozgryzu mogą być urazy z dzieciństwa, rozszczep podniebienia, przerost migdałków, przedwczesna utrata zębów mlecznych, przetrwały niemowlęcy typ połykania i progenia.

Przodozgryz u dzieci

Przodozgryz u dzieci bardzo często jest wadą zgryzu dziedziczoną genetycznie. Wcześnie wykryty nieprawidłowy zgryz u dziecka można zahamować. Należy zwracać uwagę, by nie układać dziecka zbyt wysoko do snu i oduczać je ssać kciuka, język lub wargę. Przodozgryz bardzo często wywołany jest chorobami takimi jak zespół Downa, Crouzona czy Aperta. Wadę tego typu można leczyć aparatem ortodontycznym ruchomym i specjalnymi ćwiczeniami polegającymi na cofaniu żuchwy do prawidłowego położenia.

Przodozgryz u dorosłych

Leczenie ortodontyczne dorosłych aparatem ruchomym dotyczy tylko uzębienia mieszanego. Gdy przodozgryz nie został wyleczony w dzieciństwie, istnieje możliwość leczenia tej wady aparatem ortodontycznym stałym. Długość i efekty leczenia są jednak uwarunkowane indywidualnie u każdego Pacjenta, a szczegóły omawiane podczas konsultacji z lekarzem ortodontą. W przypadku bardzo mocnego przodozgryzu może być także wymagana operacja chirurgiczna.

Jak przebiega leczenie ortodontyczne przodozgryzu?

Leczenie ortodontyczne przodozgryzu w przypadku dzieci odbywa się z użyciem aparatu ruchomego i odpowiednich ćwiczeń. Aparat i ćwiczenia są dobierane indywidualnie dla każdego Pacjenta podczas konsultacji, ponieważ każda jama ustna różni się od siebie i tylko lekarz ortodonta jest w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie. Przodozgryz u dorosłych jest leczony aparatami ortodontycznymi stałymi.

przodozgryz leczenie