FAQ – Najważniejsze pytania pacjentów

Leczenie ortodontyczne – pytania pacjentów i odpowiedzi

Poniżej prezentujemy najczęściej zadawane przez pacjentów pytania dotyczące leczenia ortodontycznego, korekty wad zgryzu i aparatów na zęby. Pamiętajmy jednak, że są to tylko wskazówki, a każdy pacjent to indywidualny przypadek, stąd postępowanie w niektórych przypadkach czy proces leczenia może się znacznie różnić.

Po co nosić aparat ortodontyczny?

Aparat na zęby to najważniejszy etap leczenia ortodontycznego. Jego założenie umożliwia korektę wad zgryzu zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Z kolei wyleczenie wady zgryzu pozwala na zachowanie nie tylko zdrowych zębów, ale również stawów skroniowo-żuchwowych i przyzębia. Poprawa zgryzu, w niektórych przypadkach wpływa także na poprawę nasze wyglądu a zwłaszcza profilu i pozwala zlikwidować niektóre wady wymowy.

Czy dorosły może nosić aparat na zęby?

Obecne techniki i nowoczesne aparaty na zęby umożliwiają leczenie wad zgryzu praktycznie w każdym wieku, także u osób dorosłych. W niektórych przypadkach leczenie ortodontyczne pozwoli uniknąć leczenia protetycznego lub lepiej przygotować pacjenta na nie.

Czy zakładanie aparatu na zęby jest bolesne?

Sam proces zakładania aparatu ortodontycznego nie jest bolesny. Trwa jednak jakiś czas, dlatego może być nużący i stanowić dla pacjenta pewien dyskomfort.

Czy noszenie stałego aparatu na zęby jest bolesne?

To, czy założony aparat na zęby będzie wywoływał ból, zależy od danego pacjenta. Jedni odczuwają ten ból bardziej, inni mniej, wszystko zależy od progu bólowego. Najczęściej ból pojawia się przez pierwszych kilka dni po wizycie u ortodonty, zalecane jest wtedy skorzystanie ze środków przeciwbólowych dostępnych bez recepty.

Jakie posiłki jeść przez pierwsze dni po założeniu aparatu na zęby?

W pierwszych dniach, zaleca się posiłki miękkie – papki. Przez cały czas noszenia aparatu na zęby nie wolno jeść twardych pokarmów, gdyż mogłyby one uszkodzić poszczególne elementy aparatu. Nie zaleca się także żucia gumy.